سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طبق آمار منتشرشده، بیش از 99 درصد ویروس‌ها برای سیستم عامل Android تولید می‌شوند. در این مقاله 5 نمونه از بهترین ویروس‌یاب‌های این سیستم عامل را معرفی و بررسی می‌کنیم.

 

 

در ادامه با کافه دوستی همراه باشید.

 

به نقل از کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی امنیت سایبری بیش از 99 درصد ویروس‌هایی که برای اسمارت‌فون‌ها طراحی شده سیستم‌عامل Android را مورد هدف قرار می‌دهند! این بدان معناسب که Windows Phone، iOS، Tizen و دیگر سیستم‌عامل‌ها کمتر از 1 درصد ویروس‌های موجود را به خود اختصاص داده‌اند.

گوگل بارها اعلام کرده که تمام سعی خود را برای از بین بردن نرم‌افزارها و کدهای مخرب موجود در اندروید می‌کند اما آمار و ارقام حکایت از شکست گوگل در زمینه‌ی مبارزه با خرابکارها دارد. به هر حال نصب یک Antivirus یا اپلیکیشن حفاظت از اطلاعات می‌تواند بسیار سودمند باشد اما کدام اپلیکیشن را انتخاب کنیم؟

همانطور که می‌دانید برنامه‌های حفاظتی و آنتی‌ویروس‌های فراوانی در مارکت‌ها یافت می‌شود که عموما در قالب نسخه‌ی PC هم عرضه شده و در ابتدا صرفا به کامپیوترهای شخصی اختصاص داشته‌اند؛ به هر حال باید از این موضوع خوشحال بود که نرم‌افزارهای محافظ کامپیوترها هم‌اکنون در قالب اپلیکیشن‌هایی بعضا رایگان یا ارزان‌قیمت برای اسمارت‌فون‌ها هم عرضه شده‌اند. در ادامه 5 نمونه از بهترین اپلیکیشن‌های محافظت از اطلاعات یا آنتی‌ویروس را برای گوشی‌های اندرویدی معرفی و بررسی خواهیم کرد.

 

1- CM Security

 

 

 

 

این اپلیکیشن را می‌توان برترین نمونه‌ی حال حاضر در زمینه حفاظت از اطلاعات دانست؛ CM Security به وسیله‌ی دو موتور مرکزی Local و Cloudکنترل می‌شود که تقریبا در تمام آزمایش‌های صورت گرفته توسط AV-TEST و AV-Comparatives اولین رتبه را بدست آورده است.

اپلیکیشن CM Security قابلیت برطرف‌کردن نقاط ضعف موجود در دستگاه را دارد و همچنین هنگام نصب اپلیکیشن‌ها تمام کد‌ها را بررسی کرده و بر فایل‌های سیستمی نیز نظارت می‌کند. یکی دیگر از نقاط قوت این آنتی‌ویروس، توانایی مقابله با تهدیدات در دنیای وب است؛ همزمان با مرور صفحات اینترنت ممکن است با خطرهایی مواجه شوید که CM‌ آن‌ها را تشخیص داده و به صورت زنده مراقب داده‌هایی که رد و بدل می‌شوند نیز هست.

این اپلیکیشن دو قابلیت دیگر هم دارد که هنگام مخفی کردن گالری، پیام‌ها و فیلم‌ها به کمک کاربر می‌آیند؛ این بخش از CM به کاربر امکان می‌دهد تا فایل‌های شخصی خود را از دسترس دیگران خارج کرده یا اپلیکیشن‌ها را قفل‌گذاری کند؛ در این صورت دیگر هیچکس به فایل‌ها دسترسی نداشته و برای ورود باید یک pattern (الگو) یا رمز وارد کرد. نکته جالب دیگر این که در صورت اشتباه واردکردن رمز گوشی به صورت خودکار از فردی که قصد ورود به گوشی را داشته عکس گرفته و در گالری ذخیره می‌کند تا صاحب گوشی بفهمد که چه کسی قصد وارد کردن رمز را داشته است!

از جمله دیگر قابلیت‌های CM Security می‌توان به "Find My Phone" اشاره کرد که با به صدا درآوردن گوشی، محل آن را به کاربر اطلاع می‌دهد؛ اسکن اطلاعات موجود در کارت SD، اسکن اپلیکیشن‌ها هنگام نصب، تعیین تاریخ برای بررسی خودکار فایل‌های گوشی، رد تماس‌های دلخواه کاربر و بررسی وب‌سایت‌ها به منظور جلوگیری از خطرهای احتمالی تنها قطره‌ای از دریای امکانات این اپلیکیشن هستند.

 

دانلود CM Security

 


2- Avast Mobile Security

 

 

تقریبا همه‌ی کاربران حرفه‌ای و حتی آماتور PC با ویروس‌یاب Avast آشنایی دارند؛ این نرم‌افزار مدت‌هاست که برای ویندوز عرضه می‌شود و خبر خوش این که نسخه اندرویدی آن نیز منتشر شده است. این برنامه توانایی تشخیص ویروس‌ها، اپلیکیشن‌های مخرب، برنامه‌های جاسوسی و فیشینگ را در خود دارد؛ علاوه بر این برخی امکانات پولی را هم باید به مزیت‌های Avast افزود که خوشبختانه هم‌اکنون به صورت رایگان در اختیار همه‌ی کاربران قرار می‌گیرند.

موتور قدرتمند آواست قادر به تشخیص اپلیکیشن‌های آلوده، ویروس‌ها، تروجان‌ها، بررسی فایل‌های آلوده و اپلیکیشن‌های نصب شده است؛ این برنامه به محض نصب یک اپلیکیشن آن را بررسی کرده و از سالم‌بودن آن اطمینان حاصل می‌کند؛ علاوه بر آن همانطور که می‌دانید هر اپلیکیشنی هنگام نصب به یک دسته از دسترسی‌ها در اندروید نیاز دارد که Avast‌ آن‌ها را هم از نظر گذرانده و دسترسی‌های مخرب را به کاربر اطلاع می‌دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های آواست که آن را از رقبا متمایز می‌کند امکان بررسی کدهای USSD هست؛‌ همان کدهایی که با ستاره شروع شده و به مربع ختم می‌شوند هم می‌توانند با اجرای دستوراتی خاص به عنوان مثال حافظه گوشی را پاک کنند که آواست در این مواقع اوضاع را تحت کنترل گرفته و از بروز هر خطری جلوگیری می‌کند.

 

دانلود Avast Mobile Security

 

3- NoRoot Firewall

 

 

اپلیکیشن NoRoot Firewall اگرچه به اندازه رقبا قدرتمند نیست یا شاید طرفداران زیادی هم نداشته باشد اما وظیفه‌ی خود را در حد مطلوب انجام می‌دهد و همانطور که از نامش پیداست بر خلاف دیگر آنتی‌ویروس‌ها به دسترسی Root احتیاج ندارد. رابط کاربری این اپ فوق‌العاده ساده بوده و تنها بعضی گزینه‌های ضروری به کاربر نمایش داده می‌شوند؛ این برنامه هیچ احتیاجی به شماره تلفن یا حتی مکان و Location ندارد بدین ترتیب یکی از امن‌ترین و ساده‌ترین ویروس‌یاب‌های عرضه شده برای اندروید است.

برخی اپلیکیشن‌ها یا احیانا وب‌سایت‌ها دستگاه اندرویدی را وادار به ارسال برخی اطلاعات خصوصی کاربر در فضای مجازی می‌کنند یا به نحوی گوشی را وادار به آپلود بعضی فایل‌ها می‌نمایند؛ اما NoRoot Firewall در همه حال مراقب گوشی شماست و به هیچ اپلیکیشنی اجازه نمی‌دهد اطلاعاتی بدون اجازه شما به فضای مجازی ارسال کند. در موارد دیگر نیز وقتی یک اپلیکیشن قصد ایجاد دسترسی غیر معمول داشته باشد کاربر را مطلع ساخته که با انتخاب گزینه Allow یا Deny می‌توان درخواست را قبول یا رد کرد.

 

دانلود NoRoot Firewall

 

4- Kaspersky Internet Security

 

 

شاید نام Kaspersky به تنهایی برای لرزه انداختن بر اندام ویروس‌ها کافی باشد! این اپلیکیشن که مدت‌های طولانی در قالب یک نرم‌افزار کاربردی در اختیار کاربران ویندوز بوده است هم‌اکنون یک نسخه‌ی اندروید هم منتشر کرده تا گجت‌های قابل حمل اندرویدی را هم درست همانند ویندوزها امن نگه دارد. Kaspersky به خوبی از تمام اطلاعات شخصی محافظت کرده و در مقابل هرگونه ویروس، تروجان، برنامه جاسوسی، فیشینگ و نفوذ به گوشی از خود واکنش مناسب نشان می‌دهد.

اگرچه همانطور که از نام Kaspersky Internet Security پیداست تمرکز خود را بیشتر به مرور وب و فضای مجازی منعطف کرده است اما قابلیت اسکن فایل‌ها، اپلیکیشن‌ها، دانلودها و فایل‌های سیستمی را هم دارد. این اپلیکیشن می‌تواند تماس‌های ناخواسته را رد کرده یا ارتباطات برقرار شده با برخی مخاطبان در قالب پیامک یا تماس را مخفی کند.

یکی دیگر از نکات مثبت Kaspersky این است که علاوه بر نسخه‌ی عادی اندروید، نسخه Android Wear هم داشته و برای ساعت‌های هوشمند هم در دسترس خواهد بود. این اپلیکیشن با دستورات صوتی هم کنترل می‌شود که در صورت گم‌شدن تلفن مفید واقع شده و به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد؛ اسکن فایل‌ها و مراقبت از فایل‌های دانلود شده در ساعت‌های هوشمند هم از جمله دیگر امکانات آن هستند. جالب است بدانید که Kaspersky یک پرتال هم دارد که می‌توان توسط نسخه وب و از طریق پرتال My Kaspersky، دستور اسکن فایل‌های گوشی یا برخی دیگر از اعمال را صادر کرد.

این برنامه در قالب دو نسخه پولی و رایگان عرضه می‌شود که هر کاربر اجازه دارد نسخه‌ی پولی را به مدت 30 روز به صورت رایگان آزمایش کند؛ پس از اتمام این مدت باید نسخه Premium را خریداری کرده و یا این که از نسخه رایگان استفاده کرد. واضح است که نسخه‌ی پولی از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردار شده که نسخه‌ی رایگان از آن‌ها بی‌بهره است؛ از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مراقب تمام‌وقت از محتویات گوشی حین کار با آن، حفاظت از اطلاعات هنگام مرور وب و مخفی‌سازی برخی فایل‌ها از دسترس کاربران دیگر و جاسوسان اشاره کرد. باید به این نکته هم دقت داشت که رقیبان Kasperskyبسیاری از این امکانات را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند حال آن که بسیاری از ویژگی‌های مفید این اپلیکیشن حفاظتی فقط در صورت پرداخت هزینه در  دسترس کاربر قرار خواهند گرفت.

 

دانلود Kaspersky Internet Security

 

5- Malwarebytes Anti-Malware

 

 

این اپلیکیشن هم همانطور که از نامش پیداست گوشی را در مقابل هرگونه Malware یا فایل مخرب محافظت می‌کند. بررسی لینک‌های موجود در متن، دسترسی‌های ناخواسته‌ی اپلیکیشن‌ها به محل کاربر، اسکن فایل‌های شخصی و سیستمی و محافظت اندروید در مقابل تروجان‌ها فقط بخشی از امکاناتMAM هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های MAM این است که فعالیت مخفیانه یا علنی اپلیکیشن‌ها را زیر نظر داشته و به آن‌ها اجازه‌ی دست از پا خطا کردن نمی‌دهد؛ اطلاعاتی که توسط اپلیکیشن‌ها رد و بدل می‌شوند، فایل‌های مخرب موجود در کارت SD و دسترسی‌های غیرمجاز اپلیکیشن‌ها تماما مواردی هستند که از چشم تیزبین این آنتی‌ویروس دور نمانده و بر آن‌ها نظارت کامل دارد.

 

دانلود Malwarebytes Anti-Malware

 

همینک در تلگرام به ما بپوندید: (بروی بنر آبی رنگ پایین کلیک کنید تا در کانال تلگرامی ما عضو شوید)

 

 






تاریخ : شنبه 95/1/21 | 12:45 عصر | نویسنده : Mohammad | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • سه میل