سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تایم لپس Time Lapse چند سالی هست که تو دنیای عکاسی و فیلمبرداری استفاده میشه . حرکت سریع اتفاقات گوناگون . اما این تایم لپس چیه و چجوری کار می کنه ؟ در ادامه با کافه دوستی همراه باشید تا با هم بفهمیم تایم لپس چیست و چه طور میتوان از آن استفاده کرد.

 

 

 

 

در ادامه با کافه دوستی همراه باشید.

تایم لپس چیست ؟

واژه تایم لپس به انگلیسی Time Lapse     یعنی گذر زمان یا مرور زمان . حتما دیدین که مثلا رشد یه گیاه رو به صورت سریع نشون میدن یا مثلا طول یک روز رو از طلوع تا غروب آفتاب رو نشون میدن . یعنی گذر زمان رو با سرعت زیادی به تصویر می کشن .

Time lapse  در واقع نقطه مقابل تصویر آهسته اس . بخاطر اینکه چشم انسان نمی تونه اتفاقات طولانی مدت رو پیگیری کنه و از حوصله ما هم خارجه ، تایم لپس اختراع شده تا بتونیم ببینیم که خورشید چجوری غروب می کنه و یا یه جزر و مد چجوری اتفاق میفته . به حرکت خورشید در عکس زیر دقت کنید .

 

 

 

نکته مهم اینه که Time lapse     نباید با استاپ موشن Stop Motion     اشتباه گرفته بشه . با اینکه از نظر عمومی تایم لپس و استاپ موشن شبیه به هم هستن اما از نظر تکنیکال زمین تا آسمون با هم فرق می کنن . جالبه بدونید که اولین تایم لپس تاریخ حول و حوش سال 1910 و 1911 اتفاق افتاد و رشد یه گل رو به تصویر می کشید .


تایم لپس چگونه کار میکند ؟

تو حالت عادی فیلم ها با سرعت 24 فریم در ثانیه توسط دوربین ضبط میشن . موقعی که همون فیلم می خواد پخش بشه ، دستگاه پخش فیلم هم با سرعت 24 فریم در ثانیه ، فیلم رو پخش می کنه . اینحوری شما هیگونه تغییر سرعت در فیلم مشاهده نمیکنید یعنی نه سرعت فیلم زیاده و نه کم . فیلم با سرعت معمولی پخش میشه .

 

 

اما اگه فیلم با سرعت کمتری ضبط بشه مثلا 10 فریم در ثانیه یا 15 فریم در ثانیه یا اصلا 1 فریم در یک دقیقه و بعدا با سرعت 24 فریم در ثانیه پخش بشه ، تایم لپس اتفاق میفته . یعنی شما حس می کنید که سرعت فیلم زیاده . در صورتی که سرعت زیاد نیست ، فاصله بین فریم ها در اصل فیلم زیاده و داره با سرعت معمولی پخش میشه . به همین دلیل می تونیم 5 ساعت فیلمبرداری رو تو 10 ثانیه یا 20 ثانیه ببینیم . مثلا رشد یه گیاه تو 48 ساعت اتفاق میفته اما ما توی Time lapse  در عرض 10 ثانیه می بینیم .

 

تایم لپس چگونه ساخته می شود ؟

رویه کار اینجوریه که اول یه سوژه انتخاب میشه . سوژه واسه تایم لپس زیاده . غروب آفتاب ، رشد گل و گیاه ، ترافیک شهری ، زندگی مورچه ها ، حرکت ابرها ، ساخت یه دستگاه یا ماشین ، تغییر شب به صبح ، جزر و مد و … حالا باید در فواصل زمانی مختلف اما یکسان از سوژه فیلم یا عکس تهیه کنید . منظورم از یکسان اینه که هر 1 دقیقه یکبار یا هر 1 ساعت یکبار یه فریم بگیرید . اینجوری نباشه که یه فریم رو تو دقیقه 1 و یه فریم دیگه رو تو دقیقه 5 بگیرید . اینجوری تایم لپس منظم و درست درمونی درنمیاد .

مهمترین مسئله توی تهیه تایم لپس اینه که دوربین بی حرکت باشه و همینطور ، زمان گرفتن فریم ها برابر باشه . واسه اینکه دوربین تکون نخوره و تایم لپس درست دربیاد باید از یه 3 پایه یا نگهدارنده محکم و جون دار استفاده کنید که بتونه دوربین رو ساعت ها ثابت و بی حرکت نگه داره . حالا واسه اینکه فریم ها در تایم مشخصی گرفته بشن نیاز به یه فاصله زمانی سنج یا Intervalometer داریم . اینتروالومتر یه دستگاه کوچیک در ابعاد کنترل تلویزیون هست که با یه سیم به دوربین شما وصل میشه . تلفظ صحیح Intervalometer به صورت ” اینترولامیتر ?nt?v??l?m?t? ” هست .

 

 

 

البته الان دیگه هم تو گوشی های هوشمند و هم توی دوربین ها به صورت نرم افزاری می تونیم تایم رو تنظیم کنیم که تایم لپس بگیریم و شاید به اینتروالومتر نیاز نداشته باشیم اما خب به هر حال همیشه افرادی هستن که دوست دارن به صورت حرفه ای یه کار رو انجام بدن .

گوشی هایی نظیر galaxy S6 و LG G4 و ... امکان فیلمبرداری تایم لپس را به دارندگان خود میدهند حال اگر گوشی شما ار این قابلیت پشتیبانی نمیکند جای نگرانی نیست چون اپلیکیشنهای زیادی برای ضبط تایم لپس وجود دارد که یکی ارین نرم افزار ها را میتوانید در لینک زیر دانلود کنید.

Framelapse


به عنوان یک اپ رایگان، Framelapse بهترین امکانات را در اختیارتان می‌گذارد. با این برنامه شما می‌توانید تمام پارامترهای کلیدی برای ویدئوهای تایم لپس را قبل از شروع به کار تنظیم کنید. همچنین از چندین ویژگی خوب مثل تایمر خودکار (self-timer)، تراز سفیدی و تنظیمات نوردهی بهره‌مند شوید. (البته به برخی از این ویژگی‌ها، با پرداخت درون برنامه‌ای می‌تواند دسترسی پیدا کنید) صفحه ثبت تصاویر، صفحه اصلی این اپ است و تمام تنظیمات و حالت‌های مختلف به عنوان افزونه نمایش داده می‌شود. امکانات بیشتر مثل تایمر خاموشی (sleep timer) ارزش آن را دارد که اکانت خود را به نسخه‌ی ویژه ارتقا بدهید.

بعد از اینکه فریم ها رو ضبط کردید ، باید از طریق یه نرم افزار ادیت عکس یا فیلم ، اونارو کنار هم بذارید و با سرعت 24 فریم تا 30 فریم در ثانیه پخش کنید . اینجوری تایم لپس درست میشه .

 

دانلود Framelapse از پلی گوگل


در مورد جزئیات تایم لپس نمیشه تو این پست صحبت کرد چون باید وارد ریزه کاری هایی بشیم که از حوصله این پست خارجه . می تونید از سایت های تخصصی انگلیسی کمک بگیرید.






تاریخ : چهارشنبه 95/10/22 | 11:1 عصر | نویسنده : Mohammad | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • سه میل