سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پس از مدت‌ها انتظار، مایکروسافت با پرچمداران جدید خود در دنیای ویندوز فون پیش آمده است. گوشی‌هایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

 

                                              

 

 

در ادامه با کافه دوستی همراه باشید.

 

 

بیش از یک سال بود که مایکروسافت ضیافت تولید گوشی‌های هوشمند رده بالا را ترک کرده بود و با هیچ دستگاهی به این کارزار برنمی‌گشت. اما این انتظار بالاخره با معرفی لومیا 950 و 950XL به پایان رسید. انتظاری که می‌توان گفت ارزشش را داشت. این دو مدل، تا مدت‌ها پس از این گوشی‌های اصلی‌ای خواهند بود که مجهز به ویندوز 10 موبایل هستند. سخت‌افزار این مدل‌ها به شکلی توسعه یافته که بتواند آن‌ها را با پیشرفته‌ترین گوشی‌های هوشمند تولیدشده در جهان وارد رقابت کند. صفحه نمایش OLED، پردازنده‌های 6 و 8 هسته‌ای، دوربین مجهز به لرزشگیر اوپتیکال و فلاش سه‌گانه، پورت اتصال یواس‌بی Type-C، و قابلیت شارژ بی‌سیم، مشخصاتی هستند که در هر گوشی‌ای نمی‌توانید پیدا کنید.

البته به همان میزان که مشخصات فنی قوی‌تر می‌شوند، قیمت نیز بالاتر می‌رود. لومیا 950 با قیمت 549 دلار، و لومیا 950XL با قیمت 649 دلار در حالت غیرقراردادی، از ماه نوامبر وارد بازار خواهند باشند. از نظر اقتصادی با گوشی‌های چندان باصرفه‌ای طرف نیستیم. اما اگر سوالتان این است که این میزان هزینه ارزشش را دارد یا نه، و ما نیز بخواهیم در یک کلمه جواب دهیم، پاسخمان مثبت است. ولی طبیعی است به دنبال آن بپرسید که چرا؟ در ادامه مطلب به 10 قابلیت کلیدی 950 و 950XL اشاره می‌کنیم که آن‌ها را سزاوار پرداخت تعیین‌شده برای آن‌ها می‌کند.

 

1- صفحه‌نمایش‌های 5.2 و 5.7 اینچی از نوع OLED با رزولوشن Quad HD

 

 

مطابق سنت، مایکروسافت همچنان از صفحه نمایش‌های OLED برای ساخت گوشی‌هایش استفاده کرده است. صفحه نمایش 5.2 اینچی لومیا 950، و صفحه نمایش 5.7 اینچی مدل 950XL، رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل که در اصطلاح فنی با نام Quad HD شناخته می‌شود را به ارمغان می‌آورد. برای افزایش مقاومت در برابر خط و خراش، صفحه نمایش لومیا 520 به گوریلا گلس 3 و صفحه نمایش مدل 520XL به CG 4 مجهز شده است. با ضرب و تقسیم ارقام فوق، به اعداد قابل توجه 565 پیکسل در هر اینچ (برای مدل 520) و 515 پیکسل در هر اینچ (برای مدل 520XL) می‌رسیم.

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب که صفحه نمایش لومیاهای جدید از آن پشتیبانی می‌کند، فناوری Glance است. به کمک این قابلیت می‌توانید زمان، وضعیت آب و هوا و نوتیفیکشن‌هایتان را در یک نگاه، و بدون آن که نیاز باشد گوشیتان را از خواب بیدار کنید ببینید. قابلیت Glance هیچ باتری‌ای مصرف نمی‌کند.

 

2- توان پردازشی قوی

 

 

در بند نخست به طور گذرا اشاره کردیم که روی دو مدل مختلف از لومیاهای جدید، پردازنده‌های متفاوت از هم تعبیه شده است. در مدل 950، پردازنده 6 هسته‌ای اسنپدراگون 808، و چیپ پردازش گرافیکی Adreno 418 را خواهید یافت. در ساخت مدل 950XL نیز چیپ هشت‌هسته‌ای اسنپدراگون 810 و به عنوان واحد پردازش گرافیکی کمکی، Adreno 430 به کار رفته است. وقتی نام اسنپدراگون 810 به میان می‌آید، گوش‌های عده‌ای تیز می‌شود تا در ادامه، خبرهایی نیز از گرم‌شدن گوشی بشنوند. شرکت‌هایی که از این چیپ برای حیات‌بخشیدن به گوشی‌های هوشمندشان استفاده می‌کنند، با راه‌کارهای مختلفی، مشکلات گرم‌شدن آن را کنترل می‌کنند. مایکروسافت نیز چنین تصمیمی اتخاذ کرده و برای خنک نگه‌داشتن لومیاهای جدید، با راه‌حلی جالبی پیش آمده است …

 

3- فناوری خنک‌کننده مایع

 

 

مایکروسافت در مراسم معرفی لومیاهای جدید چندان وارد جزئیات نشد و از چند و چون فناوری خنک‌کننده مایع به طور دقیق سخن نگفت. اما با این حال منابع مطلع از این موضوع، اظهار دارند که لومیا 950 و 950XL، این قابلیت را از تبلت سرفیس پرو به عاریت گرفته‌اند. سوال این است که اگر این سیستم خنک‌کننده نیز نتواند از عهده خنک نگه‌داشتن اسنپدراگون 810 بربیاید، دیگه چه سیستمی حریف آن خواهد شد؟

 4- آنتن دوگانه

 

 

مایکروسافت دقایقی را نیز به صحبت در مورد سیستم دو آنتنه‌ای که روی هر دو مدل 950 و 950XL پیاده کرده است اختصاص داد. ایده کلی این است که کیفیت سیگنال‌های دریافتی از دو آنتن سنجیده شود و پردازش روی سیگنال‌های قوی‌تر انجام بگیرد. اگر بنا به هر دلیلی راه دریافت سیگنال برای یک آنتن سد شود، آنتن دیگر به کار خود ادامه داده و وظیفه حفظ ارتباط شما با اپراتور را تقبل خواهد کرد. با قابلیت تازه‌وارد و بی‌سابقه‌ای طرف نیستیم. اما جای شک نیست که وجود آن کاملا مطلوب و مفید است.

 

5- دوربین 20 مگاپیکسلی با فلاش سه‌گانه و قابلیت لرزشگیر اوپتیکال

 

 

سنسور 20 مگاپیکسلی و فلاش سه‌گانه Natural Flash، لومیا 950 و 950XL را مجهز به یکی از قوین‌ترین دوربین‌ها در صنعت گوشی‌های هوشمند کرده است. شرکت سازنده سنسور فعلا شناخته‌شده نیست و نمی‌توان در مورد کیفیت آن چندان اظهار نظر کرد. اما مایکروسافت تضمین کرده است که به لطف فلاش سه‌گانه، تصاویری که با لومیاهای جدید ثبت می‌کنید شبیه‌ترین جلوه به واقعیت را خواهند داشت. برای آن که پکیج عکاسی تکمیل شود، قابلیت لرزشگیر اوپتیکال نسل پنجم در ساخت دوربین این گوشی‌ها به کار رفته است. این قابلیت با کاهش لرزش‌های ناخواسته ناشی از حرکت دست، تصاویر و ویدیوهایتان را در نهایت وضوح ثبت می‌کند. دوربین این گجت‌ها می‌تواند از عهده ضبط ویدیوهایی با کیفیت 4K نیز بربیاید.

 

6- درگاه اتصال مموری جانبی

 

 

برخلاف مدل‌های پیشین، هر دو گوشی لومیا 950 و 950XL درگاهی برای واردکردن مموری کارت دارند که به کمک آن می‌توان فضای ذخیره سازی داخلی 32 گیگابایتی را افزایش داد. در حال حاضر حداکثر ظرفیت قابل پشتیبانی 256 گیگابایت است. اما مایکروسافت اعلام کرد که دیر یا زود قادر به افزودن 2 ترابایت ظرفیت به لومیاهای جدید و تبدیل‌کردن آن به یک حافظه اکسترنال قابل حمل را خواهید بود.

 

7- پورت اتصال یواس‌بی Type-C

 

 

کمتر روزی است که نام یواس‌بی Type-C در خبرها نیاید. مایکروسافت همپای تغییراتی که در دنیای فناوری در حال رخ‌دادن است پیش رفته و لومیا 950 و 950XL را مجهز به پورت اتصال Type-C کرده است. مایکروسافت می‌گوید که پورت اتصال Type-C به کار رفته در لومیا قادر به جابجایی اطلاعات با سرعت حداکثری 5 گیگابایت در ثانیه است. البته نباید فراموش کرد که این عدد تنها به خود کابل مربوط می‌شود و در عمل، محدودیت سرعت جابجایی اطلاعات روی فضاهای ذخیره‌سازی، سرعت کار را به مراتب کمتر از این عدد می‌کند.

 

8- باتری‌های کارآمد و مجهز به قابلیت شارژ سریع

 

 

خوشبختانه مایکروسافت ظرفیت باتری را فدای قابلیت‌های دیگر نکرده و توانسته است در قالب مدل 950، باتری‌ای 3000 میلی‌آمپر ساعتی، و داخل مدل 950XL، باتری‌ای 3340 میلی‌آمپر ساعتی کار بگذارد. هر چند که در عمل نحوه مصرف انرژی توسط قطعات مختلف است که عمر باتری را تعیین می‌کند. اما وقتی از عددهایی با این میزان بزرگی صحبت می‌کنیم، شکی نیست که طول عمر زیادی را نیز شاهد باشیم.

در ارتباط با باتری، می‌توانیم به قابلیت جالب دیگری اشاره کنیم. مایکروسافت لومیاهای جدید را به قابلیت شارژشدن بی‌سیم مجهز کرده است. عملکرد این نوع شارژ قابل قبول است و می‌تواند در واقعیت کمک‌حال کاربران بسیاری باشد. تنها با 30 دقیقه شارژ بی‌سیم، ظرفیت باتری تا 50 درصد پر می‌شود.

 

9- اسکنر عنبیه و Windows Hello

 

 

قابلیت‌هایی که بتوان آن را جذاب نامید در لومیاهای جدید کم نیستند. یکی از این قابلیت‌ها، امکان اسکن عنبیه چشم است که در ارتباط با Windows Hello کار می‌کند. به لطف این قابلیت، برای آن که قفل گوشی خود را باز کنید، تنها کاری که باید انجام دهید، از خواب بیدارکردن لومیا و نگاه‌کردن به دوربین جلوی آن است. مایکروسافت تضمین کرده است که این روش از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و کاربران نگرانی‌ای بابت امنیت اطلاعات نداشته باشند.

 

10- پشتیبانی از Windows 10 Continuum با Display Dock

 

 

از آن جایی که لومیا 950 و 950XL به ویندوز 10 موبایل مجهز هستند، روی آن‌ها قابلیت Continuum نیز فعال است. قابلیتی که به شما امکان می‌دهد گوشی خود را تبدیل به یک کامپیوتر کنید. برای انجام این کار، نیاز است که نخست Microsoft Display Dock را خریداری نمایید. روی این قطعه پورت‌های مختلفی تعبیه شده است که از جمله آن‌ها، می‌توان به پورت USB و HDMI اشاره کرد. به کمک پورت‌های موجود، می‌توانید گوشی لومیا، کیبورد، ماوس و مانیتورتان را یکدیگر وصل کنید و نهایتا یک کامپیوتر کامل تحویل بگیرید. گوشی‌های لومیا می‌توانند به کمک این روش، تصاویری با رزولوشون 1080p تحویل دهند که برای یک کامپیوتر رقم بسیار خوبی است.

 

شاید بگویید که تا زمانی که لومیا یک سیستم عامل موبایلی دارد، داشتن چنین امکانی چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد. حق با شماست، و البته مایکروسافت نیز با شما موافق است. به همین دلیل مهندسی کار طوری انجام گرفته است که وقتی به کمک Display Dock کامپیوتر مبتنی بر لومیای خود را راه می‌اندازید، محیطی که روی صفحه نمایش برایتان نمایش داده می‌شود، محیطی شبیه به ویندوز 10 باشد و نه ویندوز 10 موبایل. در این محیط وضعیت سیگنال و باتریتان را دیده و جالب این که قادر به استفاده از شورتکات‌های معمول ویندوز نظیر CTRL+C ، CTRL+V و ALT+TAB نیز خواهید بود. به عبارت دیگر، تنها با خرید یک لومیای جدید،یک کامپیوتر همراه مبتنی بر ویندوز خریداری کرده اید.که می‌تواند در مواقع نیاز وارد عمل شود. بهترین قسمت ماجرا آنجاست که وقتی گوشیتان را به Display Dock وصل کرده‌اید، عملکرد آن مختل نمی‌شود و همچنان می‌توان از آن استفاده کرد.

 

 

منبع: PhoneArena






تاریخ : پنج شنبه 94/7/16 | 11:2 عصر | نویسنده : Mohammad | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • سه میل