سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به جرئت میتونیم بگیم هرکسی که با اینترنت آشنا میشه اولین سایتی که باز میکنه گوگل هست، موتور جستجوگر گوگل محبوبترین سایت جستجو در دنیای اینترنت است که خیلی از کارهای ما را راحت کرده و باعث صرفه جویی زمان ما شده. کار با جستجوی گوگل خیلی راحت است اما یک سری روش های هوشمندانه ای وجود داره که کمتر کسی با این نوع روش ها آشنا هست و باعث میشه دسترسی به مطلبی که به دنبالش هستید راحت تر از گاز زدن یه سیب باشه ، با ما باشید تا حرفه ای سرچ کنید!

 

قسمت اول 

 

 

 

در ادامه با کافه دوستی همراه باشید.

1- از برگه های بالای سایت کمک بگیرید

1-Use-Tab

با استفاده از نوار ابزار بالای سایت گوگل به راحتی میتونید نوع جستجوی خود را تعیین کنید، اگر به دنبال مد و فشن های به روز  و  جدید هستید از نوار shop یا اگر به دنبال یک ویدئو هستید از نوار Video و یا برای مطلع شدن از اخبار نوار News  استفاده کنید، همچنین میتونید از قسمت های ویژه گوگل مثل عکس، اپ استور، تاریخ، پرواز هواپیماها و . . . نیز بهره ببرید.

2- از نقل و قول استفاده کنید.

2- Use quotes

گاهی وقت ها شما به دنبال متن و شعری میگردید که تنها یک بیت و یک جمله کوچیک از آن متن را به یاد دارید، برای اینکه سریعتر به نتیجه برسید بهتره اینجوری بگم اگه میخواهید دقیقا به همان چیز دست پیدا کنید عبارت مورد نظرتان را داخل علامت نقل و قول ( “*”) قرار دهید. این روش برای پیدا کردن موزیک، تکست آهنگ محبوبتان و مقالات مورد نیازتان به درد بخور هست!

3- از خط فاصله استفاده کنید.

3-Use hyphens

ممکن است تا به حال با کاربرد خط فاصله در جستجو خبر نداشتید، اما بدونید یکی از اساسی ترین و هوشمندانه ترین روش ها در جستجو به کاربردن خط فاصله است! میگید چه طور؟ فکر کنید به دنبال شلوار مردانه هستید ولی نتایج بدست آمده اکثرا شلوار زنانه است! خوب اینجاست که دست به دامن خط فاصله میشیم! فقط کافیه بعد از تایپ شلوار مردانه در گوگل بنویسید ” –زنانه ” ، با این کار تمامی نتایجی که کلمه زنانه داشته باشند حذف خواهند شد! به همین خوشمزگی

4-از تاریخچه جستجو استفاده کنید.

4-history

شاید تا به حال به این مشکل برخورده باشید که یک موضوع را قبلا در گوگل جستجو کرده بودید اما الآن به هر دری که میزنید نمیتونید اون نتیجه را از گوگل مشاهده کنید، اینجاست که تاریخچه جستجو گوگل دستتون میگیره! خیالتون راحت، کسی جز خودتون نمیتونه به جستجوهای قبلیتون دسترسی داشته باشه! http://google.com/history

5-از دونقطه استفاده کنید.

5-google-colone

قطعا و بدون شک بهترین جستجو برای گوگل هست، خود من چندین بار با این مشکل برخوردم که یک پست را در یک سایت دیده بودم اما هرچی از جستجوی سایت استفاده میکردم به نتیجه ای نمیرسیدم! گوگل جوستجوگر شخصی شماست، فقط کافیه مطلب مورد نظر را تایپ کنید سپس با تایپ Site:yoursite.com مطلب مورد نظرتون پیدا کنید! (به جای عبارت yoursite دامنه سایت مورد نظر را تایپ کنید)

6-گوگل مترجم حرفه ای شماست

6-define

ممکنه تا به حال نمیدانستید که گوگل میتواند تلفظ دقیق کلمات را به شما بگوید! فقط کافیست بعد از تایپ کلمه Define کلمه ای که مورد توجهتون هست را تایپ کنید! میبینید که گوگل مرجع خوبی برای تلفظ شماست

7-فیلتر قیمت

7-price

دنبال یه تلویزیون LED با وضوح بالا هستید اما قیمت ها بالاست؟! یا اینکه دنبال یه محصول خاصی هستید اما با قیمتی که ارزش خرید داشته باشه؟! گوگل این اجازه را به شما میدهد که هر محصولی که خواستید در هر محدوده قیمتی که خواستید جستجو کنید و بالاخره به اونی که میخواید برسید!

8-استفاده از * اگر چیزی یادتون نمیاد!

8-star-1

هووووم الآن میگم! پشت دریاها … ! پشت دریاها …. ای بابا یادم نیماد! پشت دریا چی بود؟!

اگر کلمه ای از یک متن یا شعر یا آهنگی فراموش کردید اصلا فکر نکنید آلزایمر گرفتید! گوگل این توانایی را دارد که بتواند کلمه ای که فراموش کردید را برایتان جستجو کند! فقط کافیست به جای آن کلمه یک ستاره بزارید!

9-تایمر سیار!!!!

9-timer

من وقتی درس خوندن شروع میکردم خسته که میشدم برای استراحت یه گشت کوچیک داخل شبکه های اجتماعی میزدم! کوچیک؟!!! چی بگم والا به حرف میگفتیم 15 دقیقه بریم بعدش برمیگردیم سر درس سر که بالا میکردیم میدیدم 2 ساعت گذشته ماه هم اومده بالای آسمان دیگه موقع خواب بود :d گوگل واستون تایمر میزاره و بهتون خبر میده دیگه وقتش بری سراغ کارت! برای این کار همونطور که داخل عکس معلومه تایپ کنید Set A Timer

10- هوا امروز چه جوریاست؟

10-weather

گوگل ابزار آب و هوای دقیقی در اختیارتون میزاره که میتونید به راحتی بدون نصب هیچ برنامه ای هر زمان که بخواید آب و هوای هر جایی را بررسی کنید! کافیه از گوگل بپرسید هوا چه طوره؟! نام شهر موردنظر را به همرا کلمه Weather تایپ کنید، میبینید که نتیجه کاملی از آب و هوای موردنظرتون بدست میارید.

11-حسابداری گوگل

11- calculator

تایپ کردن google.com خیلی راحت تر از تایپ Calculator در search ویندوز هست!!! این دفعه هیچ کد مخفی وجود نداره ، فقط کافیه بپرسید! شکل صحیح اینکار کاملا در عکس واضح هست! گوگل میتونه یه ماشین حساب ساده و دم دستی شما باشه!

12- تبدیل واحدهای ارزی

12-dollar

خارج از ایران که باشید به این مشکل برخوردید که به چه صورت واحد دلار آمریکا را به واحدهای دیگه تبدیل کنید! خدمات تبدیل واحدهای ارزی گوگل این توانایی را دارد که تمامی واحدهای پولی را به هر واحد دیگری تبدیل کند! اما متاسفانه با اینکه واحد پولی ایران در گوگل پشتیبانی میشود به دلیل نوسانات ارزی زیاد در ایران مبلغ تبدیل شده دقیق نمیباشد! این روش حتما به دردتان خواهد خورد میتوانید هرجا که به اینترنت دسترسی دارید از این ویژگی استفاده کنید! برای این کار کافیه از کلمه to  استفاده کنید! مثل عکس بالا

13-همزمان دو چیز را جستجو کنید!

13-or-1

فکر کن میخوای درمورد شکلات تلخ و شکلات شیری جستجو کنی! برای این کار دو تا تب داخل مرورگرت باز میکنی جدا جدا جستجو میکنی تا به یه نتیجه برسی! بعضی وقتا بهتره جواب دوتا جستجو کناره هم باشه تا بتونی بهتر نتیجه بگیری! کافیه بین دو تا عبارت مورد نظرت کلمه OR بزاری!

14- نتایج مسابقات ورزشی!

14- score

شب ها که میرید خونه اینقد خسته اید که جون ندارید بازی رئال و بارسلونا ببینید! فدای سرتون خسته نباشید با خیال راحت بخوابید صبح که بیدار شدید برید داخل سایت گوگل و بعد از نام باشگاه مورد علاقتون کلمه Score بزارید! گوگل نتایج زنده هم بهتون خبر میده

قابل ذکر هست که کشور عزیزمون تحریم هست و این ترفند برای باشگاه های ایرانی جواب نمیده!

15- کجا بهتون نزدیکتره؟

15- resturant

کافیه از گوگل سوال کنید! وقتی گشنه میشید از گوگل بپرسید کدام رستوران به شما نزدیکتر است! وقتی جایی باشید که زیاد به اون محله آشنا نیستید کافیه Location موبایلتون روشن باشه و از گوگل بپرسید restaurant near me ویا تنها کلمه restaurant یا cinema و gym و … مطمئنا گوگل جواب شما را خواهد داد!

*توجه کنید که رستوران ها و دیگر مکان های مورد نظر شما باید آدرسشان را از قبل داخل نقشه گوگل ثبت کرده باشند ممکنه این ویژگی زیاد در ایران به کار نیاد اما خارج از ایران میتونه خیلی کمکتون کنه!

16- هرچه دل تنگت میخواهد بگو!

16- false

دیدید بعضی از این کلمات فرنگی ها خیلی جفنگ هست؟! مثلا فکر کن بخوای تایپ کنی municipality (شهرداری) یا کلمه hospitability (مهمانواز)  مطمئن هستم حتی سعی نکردید کلمه را کامل بخونید یا در بعضی مواقع در تایپ سریع مشکلات املایی پیش میاد! نگران نباشید گوگل باز هم منظورتون متوجه میشه و لازم نیست وسواس به خرج بدید!

دو نکته طلایی :

1- استفاده از جستجوی عکس برای یافتن لینک‌های مرتبط: 

در برخی موارد شما هر جایگشت و حالتی از کلمات را که قرار می‌دهید به لینک‌های دلخواهتان در صفحه اول یا دوم نمی‌رسید. در این موارد ممکن است مراجعه به بخش جستجوی عکس کمک فوق‌العاده‌ای باشد که لینکهای مرتبط را از میان ده‌ها لینک دیگر تشخیص دهید بدون اینکه وارد لینک شده باشد. به طور مثال شما به دنبال مدل خاصی از محصول می‌گردید که اسم کامل آن را به یاد نمی‌آورید، در این حالت کافیست تا جایی که کلمه به خاطر دارید در بخش جستجو وارد کنید و به بخش عکس مراجعه کنید. در این حالت با یک نگاه محصول مورد نظر خود را در میان عکس‌های مختلف می‌یابید و وارد وب‌سایت مورد نظر خود می‌شوید.(بخش جستجوی عکس تنها برای جستجوی عکس نیست و در برخی موارد ابزاری سریع برای یافتن لینک مرتبط است).


2- درک محتوا و نزدیک شدن گام به گام به هدف: 

 درک محتوا به این معنی است که شما لزومی ندارد که مستقیما موضوع مورد نظر را جستجو کنید. چرا که همیشه ما کلمات دقیق و مرتبط را در دسترس نداریم و بعضی اوقات حتی دقیقا نمی‌دانیم به دنبال چه لغتی هستیم. در این موارد باید به محتوا و موضوعات حول آن مورد فکر کنیم و کم کم از اطراف کلمه مورد نظر به هدف خود برسیم. مثال ساده این است که مثلا به دنبال یک بازی قدیمی نینتندو هستید که اسم آن را به یاد نمی‌آورید. در این حالت باید ببینید که ژانر بازی چیست، در چه دوره زمانی منتشر شده است و بسیاری از موارد دیگر که به موضوعات حول این بازی مربوط است و با جستجوی این موارد کم کم به هدف خود برسید.

 

در قسمت پایانی (قسمت دوم ) با مطالب بیشتری در مورد سرچ هوشمندانه در گوگل آشنا شویم.پس با کافه دوستی در روز های آتی همراه باشید.

 






تاریخ : چهارشنبه 94/8/13 | 11:17 عصر | نویسنده : Mohammad | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

  • سه میل